Evert bij straaljager F35 lean management

Wasproces van straaljager F35 verbeteren

Evert van de Pol is één van de onderhoudstechnici van de gloednieuwe F35 straaljagers van Defensie op de vliegbasis Volkel in Noord-Brabant. Naast zijn werk volgt hij de hbo-opleiding Technische Bedrijfskunde aan de HAN, onderdeel daarvan is de minor Lean Management. Daar hoort een praktijkopdracht bij, zo houdt Evert van de Pol het wasproces van de F35 tegen het licht. ‘Dat duurt best lang, anderhalve dag. Dat kan korter.’

Waar heel wat mensen van dromen, is voor Evert van de Pol (47) dagelijks werk: sleutelen aan straaljagers van de Nederlandse krijgsmacht. Als onderhoudstechnicus werkte Van de Pol jarenlang met de ‘oude’ F16 straaljagers. Sinds vorig jaar gaat het om de nieuwste aanwinst van Defensie, de F35.

Het woord sleutelen is daarbij steeds minder van toepassing. ‘De F16 is totaal niet te vergelijken met de F35. De F35 is de Tesla onder de vliegtuigen. Bijna alles werkt elektronisch. Het eerste dat je doet, is je laptop aansluiten op het vliegtuig.’ 

Mbo Werktuigbouwkunde

Na de opleiding mbo Werktuigbouwkunde, kwam Van de Pol al vrij snel bij Defensie terecht. Hij kwam in gesprek met mensen die er werkten en het leek hem wel wat. ‘Daar had ik van tevoren nooit bij stilgestaan’, zegt hij terugblikkend.

Van de Pol ging meteen aan de slag bij de Luchtmacht en verdiepte zich in luchtvaarttechniek. ‘Ik heb het reuze naar mijn zin bij Defensie. Als je wil, kun je in deze organisatie stappen maken. Techniek staat niet stil, dus je bent nooit uitgeleerd.’ 

Nieuwe lichting straaljagers

Niet alleen de piloten, maar ook de technici bij Defensie krijgen een compleet nieuwe opleiding om met de nieuwe lichting straaljagers te kunnen werken. ‘De F16 was al best een complex vliegtuig, maar dat was meer mechanisch. Nu zitten we midden in een vernieuwingsslag met de F35’s’, vertelt Van de Pol.

Hij is onder meer bijna vier weken naar in Florida in de Verenigde Staten geweest voor een opleiding op de Air Force Basis bij de plaats Eglin. Er zijn ook Amerikaanse instructeurs, die in Nederland cursussen geven. ‘In Amerika hadden we veel theorie. Op onze eigen basis doen we meer praktijkwerk.’ 

Evert bij straaljager F35 lean management

Technische bedrijfskunde

Via de hbo-opleiding Technische Bedrijfskunde aan de HAN, University of Applied Sciences, denkt Van de Pol op den duur een stap richting technisch management te kunnen zetten. De onderhoudstechnicus denkt aan een functie op het gebied van veiligheid of leidinggevende bij de technische dienst.

‘Precies weet ik het nog niet. De mogelijkheden bij Defensie zijn legio. Maar ik wil wel graag bij de luchtmacht blijven.’ 

Minor Lean Management

Als onderdeel van de opleiding Technische Bedrijfskunde heeft Van de Pol gekozen voor de minor Lean Management. Die duurt vijftien weken. ‘Bij Lean Management probeer je processen in de bedrijfsvoering te verbeteren en verspilling tegen te gaan. Dat is voortgekomen uit de manier waarop in de Toyota autofabrieken wordt gewerkt. Daar worden de productieprocessen zo aangepast dat alles vloeiend en zo efficiënt mogelijk gebeurt.’  

Evert bij straaljager F35 lean management

Praktijkopdracht: wasproces F35

Een praktijkopdracht vormt een onderdeel van de minor Lean Management. Van de Pol houdt het wasproces van de F35 tegen het licht. Het schoonmaken van een straaljager is geen eenvoudig klusje. Naast praktische zaken, zoals het voorkomen van beschadigingen, is er een uitgebreid administratief proces dat uitgevoerd moet worden. Dat heeft natuurlijk alles met veiligheid te maken.  

‘Het is nu nog een vrij ambachtelijk proces. Er moeten redelijk wat plekken op het vliegtuig worden afgeplakt, omdat niet overal water en zeep mag komen’, verklaart Van de Pol. Hij denkt dat er wel wat verbeteringen mogelijk zijn. ‘Het wassen van een F35 duurt nu anderhalve dag. Dat is best lang. Dat moet korter kunnen.’  

Proces in kaart brengen

De eerste stap van het verbetertraject is het grondig in kaart brengen van het wasproces. ‘Daarvoor gebruiken we Makigami, dat is een methode afkomstig uit Japan, waarmee je het hele proces in kaart brengt met alles dat daarbij hoort. Zo kun je bijvoorbeeld kijken waar je de doorlooptijden kunt versnellen en kun je verspilling tegengaan’, verklaart Van de Pol. 

De eerste tijdwinst is volgens hem te behalen met een betere voorbereiding van de werkzaamheden. ‘Daar kunnen we al mee beginnen voordat het vliegtuig ter plaatse is. Dat gebeurt nu nog niet. Je wil de tijd dat zo’n vliegtuig stilstaat op de basis natuurlijk beperken.’ 

Studeren op de HAN
Ontdek de deeltijd opleiding Technische Bedrijfskunde
Gepubliceerd op
30 november 2023
Tekst
Francien van Zetten
Fotografie
Linda Verweij
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!