Hybride docent Suzanne

‘Onderwijs biedt uitdaging, structuur en vast inkomen’

Suzanne Valkenburg werkte jarenlang als zelfstandig fotograaf, maar niet al haar opdrachten gaven haar meer voldoening. Ze zocht er een uitdaging bij en vond die in het onderwijs. ‘De wisselwerking tussen het onderwijs en mijn eigen beroepspraktijk is enorm waardevol.’

Suzanne Valkenburg las drie jaar geleden de vacature voor parttime vakdocent op het Technova College in Ede en wist ze het zeker. ‘Dat is iets voor mij!’, blikt de docente terug. Na de benodigde opleiding van circa 1,5 jaar, waarin ze pedagogische en didactische vaardigheden aanleerde, geeft ze nu drie dagen per week voornamelijk praktijkles aan alle mbo-studenten van de opleiding Fotograaf op niveau 4 van het Technova College in Ede. ‘Ik breng ze in het eerste jaar de basisbeginselen bij, neem in het vierde jaar examens af en begeleid de studenten bij de tentoonstelling van hun eigen werk’, vertelt ze over haar functie. 

Documentairefotografie

De andere twee dagen in de week is ze actief in haar eigen praktijk, waarin ze zich met name richt op documentairefotografie. ‘Ik merkte voordat ik de overstap naar het onderwijs maakte, dat daar echt mijn hart ligt, maar het meeste geld verdiende ik juist met productfotografie. Dat leverde wel geld op, maar ik werd er niet blij van. Daarnaast wilde ik na twintig jaar in mijn eentje te hebben gewerkt graag in een team werken’, vertelt ze over haar motivatie voor het onderwijs te kiezen.

Wisselwerking

Via de documentairefotografie is Suzanne Valkenburg betrokken bij de sociale onderwerpen die ze kiest. ‘Daarin zag ik raakvlakken met het onderwijs: ik voel me betrokken bij de studenten en probeer ze te helpen in hun persoonlijke ontwikkeling. In eerste instantie breng ik natuurlijk mijn vakkennis over, maar daarnaast zie ik het ook als mijn taak om ze te helpen met vragen als: wie ben je, waar sta je voor en waar word je nu echt blij van? Dat ligt mij goed, heb ik gemerkt.’ 

Enerzijds draagt ze dus haar vakkennis over, anderzijds leert ze zelf ook veel uit de praktijk van haar collega’s en van de lesstof. ‘Die wisselwerking, dat ik iets leer wat ik kan toepassen in mijn eigen praktijk en tegelijkertijd mijn kennis kan doorgeven, vind ik enorm waardevol. En ik denk dat de studenten dat ook zo ervaren. Ik kan ze direct vertellen over mijn werk in de praktijk, waardoor ze altijd op de hoogte zijn van actuele vakkennis.’ 

Suzanne Valkenburg vindt die wisselwerking zo belangrijk dat ze pleit voor meer hybridedocenten in het mbo-onderwijs. ‘De ontwikkelingen in het werkveld gaan zo snel. Tegen de tijd dat je lesmateriaal hebt ontwikkeld, loop je alweer achter op de praktijk’, verduidelijkt ze. 

Focus 

De combinatie van een eigen bedrijf en drie dagen lesgeven is pittig en vergt een strakke planning. Spijt heeft Suzanne Valkenburg absoluut niet. ‘Ik heb zelf de afgelopen drie jaar zo ontzettend veel geleerd. Daarnaast kan ik me beter focussen in mijn eigen praktijk, want mijn baan in het onderwijs geeft mij uitdaging, structuur en een vast inkomen. Daardoor kan ik selectiever zijn in de opdrachten die ik aanneem en vooral doen wat ik echt leuk vind’, zegt ze tevreden. ‘Dat is precies de reden waarom ik ooit deze stap heb gezet.’  

Gepubliceerd op
20 oktober 2021
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!