Praktijkdocent voor het leven

Sylvia de Jager is praktijkdocent bij Hogeschool Van Hall Larenstein in Velp. Ze werkte als chemisch analist in het laboratorium van Waterleidingmaatschappij Midden-Gelderland toen deze vacature 32 jaar geleden voorbijkwam. Binnen een week was het geregeld. Sylvia de Jager gaat elke dag met veel plezier naar haar werk: ‘De studenten zijn leuk, onderwijs is altijd in beweging en ons vakgebied is zó interessant!’

Het vakgebied van Sylvia de Jager behelst scheikunde, milieukunde en bodemkunde en ze doceert alle leerjaren. Zodoende is ze veel in het lab te vinden én vaak buiten natuurlijk. ‘Bij de eerstejaars werk ik als praktijkdocent veelal ondersteunend aan de theorie. Naarmate de verschillende studies vorderen, gaan studenten steeds zelfstandiger te werk. Dan zorg ik dat alles wat ze nodig hebben voorhanden is en let ik op dat ze zich aan voorschriften houden.’ 

‘Binnen ‘mijn’ opleidingen geven studenten eerder opdrachten aan laboratoria, dan dat ze zelf analyses uitvoeren worden. Maar dan moet je natuurlijk wel weten waarover je praat. Dus daarom  doen studenten bij ons ook zelf laboratoriumhandelingen tijdens de opleiding. Afgestudeerden komen echt overal terecht: in land- en watermanagement, bij adviesbureaus, als hydroloog bij een provincie, als uitvoerder…het is een heel breed beroepenveld.’

Actueler kan bijna niet

Zelf was Sylvia de Jager als jong meisje al geïnteresseerd in techniek, vooral in scheikunde. ‘Dat vond ik magisch’, zegt ze. ‘Dat stoffen reageren op elkaar door te schuimen of te knallen. Ik gooide het liefst in de keuken allerlei stofjes bij elkaar om te zien wat er dan gebeurde. Mijn moeder was daar niet altijd even blij mee.’ 

Ze ziet dat steeds meer meiden kiezen voor een technische opleiding bij Van Hall Larenstein. ‘Waarom het zo boeiend is? Kijk alleen maar naar buiten! Dan hebben we met droogte te maken, vervolgens weer met overstromingen; actueler kun je niet bezig zijn. Duik je graag in bodemprocessen, wateranalyses, bodemonderzoek, wil je onderzoek doen voor externe opdrachtgevers, wil je helpen om complexe vraagstukken op te lossen, dan zit je hier goed. 

Bijzondere combinatie: aardrijkskunde en techniek

Sommige studenten komen echt met een idealistisch doel, anderen ‘gewoon’ omdat ze geïnteresseerd zijn in de combinatie van aardrijkskunde en techniek. Sylvia de Jager: ‘Ik zeg ‘gewoon’, omdat het een bijzondere combinatie is die je maar bij weinig opleidingen tegenkomt. Een greep uit de onderzoeksprojecten: Aanpak van bodemverdichting in Noord-Nederland, Omgevingsplannen op waterbasis, Klimaat adaptieve bedrijventerreinen en Klimaat adaptief groenbeheer.’

Studieloopbaanbegeleiding

Naast haar docentschap verzorgt Sylvia de Jager ook studieloopbaanbegeleiding. Ze heeft zelf een aantal studenten onder haar hoede en begeleidt hen gedurende hun hele opleiding. Ze helpt met allerlei zaken: de voorbereiding op belangrijke keuzemomenten, op stages en met leren hoe je als student jezelf presenteert. 

‘De afwisseling maakt dat ik totaal niet door heb dat ik dit werk al ruim dertig jaar doe’, vertelt ze. ‘Dat komt door de verschillende studenten, de verschillende vakken en het wisselende programma. Soms komt er bijvoorbeeld een nieuwe proef bij, waarvoor we de apparatuur moeten ombouwen.’ De opleiding Land- en watermanagement is in de Hbo-studiegids benoemd tot TOP-opleiding. Sylvia de Jager: ‘Dat betekent dat we onderwijs bieden van kwalitatief zeer hoog niveau. Daar ben ik best trots op!’

Gepubliceerd op
14 oktober 2021
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!