Docent Rob op ROC Nijmegen

In twee jaar van monteur naar docent

Rob Jansen werkte bijna 20 jaar als automonteur en chef werkplaats, maar wilde iets anders. Hij begon aan de tweejarige opleiding tot docent autotechniek die hij later die schooljaar afrondt. ‘Deze opleiding en functie geven mij heel veel nieuwe energie.’

Een verkeerde profielkeuze zorgde ervoor dat Rob Janssen niet op zijn plek zat op de havo. In de examenklas stopte hij ermee en begon op het ROC Nijmegen aan een BBL-opleiding tot automonteur. Met een overgangsdiploma naar havo 4 zou hij tegenwoordig zo op een hoger niveau kunnen instromen, maar helaas lukte dat toen niet en dus haalde hij zijn diploma voor niveau 1, 2, 3 en 4.

Hij werkte bij verschillende autobedrijven, stroomde door naar chef werkplaats maar stond de laatste jaren voor zijn gevoel stil in ontwikkeling. ‘Al die jaren had ik mezelf geprobeerd te ontwikkelen, maar op een gegeven moment lukte dat niet meer. Een ander bedrijf leek me niet de oplossing. Ik wilde wat anders, maar wat wist ik niet’, vertelt de 37-jarige Wijchenaar.  

Docent Rob op ROC Nijmegen

Getuigschrift

Een vacature voor docent autotechniek trok zijn aandacht. ‘Ik ben niet bevoegd dus reageren leek me niet zinvol. Maar toen zag ik dat er ook een mogelijkheid bestond om via een leer-/werktraject je bevoegdheid te halen. Ik werd uitgenodigd voor een gesprek en sta nu sinds anderhalf jaar voor de klas’, zegt de docent in opleiding.

Vier dagen per week geeft hij les in autotechniek op het ROC Nijmegen – en volgt daarmee zijn toenmalige docent autotechniek op – en op de vijfde dag volgt hij zelf les op een speciale opleiding voor zij-instromers in het onderwijs. ‘Het is een tweejarige opleiding waarin ik mijn pedagogisch didactisch getuigschrift haal. Hiermee mag ik straks op het mbo lesgeven.’  

Docent Rob op ROC Nijmegen

Ervaring van studiegenoten

Rob Janssen is blij met de switch die hij heeft gemaakt, maar had zich de opleiding en de praktijk heel anders voorgesteld. ‘Ik kwam er snel achter dat mijn jarenlange ervaring als monteur niet het belangrijkste is om voor de klas te kunnen staan; het gaat er veel meer om hoe ik met de leerlingen omga en hoe ik ze kan blijven motiveren, anders komt de boodschap totaal niet over. De ervaringen van studiegenoten helpen daar enorm bij.’

‘Vanuit ROC Nijmegen heb ik daarvoor een begeleider die mij wegwijs maakt in mijn nieuwe rol. Daarnaast heb ik ook een coach die mij helpt bij mijn studie. Dat had ik zeker in het begin heel erg nodig. Ik krijg lesdoelen waaraan ik moet voldoen; maak een onderwijsprogramma, ontwikkel een toets, hoe ga je je eigen ontwikkeling waarborgen. Dat vond ik aanvankelijke heel lastig en abstract. Gelukkig geeft mijn coach concrete voorbeelden waarmee ik verder kan.’ 

ROC Nijmegen is een fijne werkgever, zegt de docent. ‘Ik wilde wat meer thuiswerken om de balans werk-privé in evenwicht te houden. Daarin werd heel goed met mij mee gedacht. Ik was echt toe aan een andere uitdaging. Deze opleiding en functie geven mij heel veel nieuwe energie. Het mooiste vind ik de individuele begeleiding; als een leerling naar mij toe komt met een vraag en ik hem of haar op weg kan helpen. Dat is geweldig.’  

Werken in de techniek
Mogelijkheden voor omscholen
Gepubliceerd op
30 november 2023
Tekst
Ceciel Bremer
Fotografie
Erik van 't Hullenaar
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!