
VNO-NCW Midden: technische bedrijven stellen zich voor via podcast
Podcasts zijn super populair. Veel mensen, vooral jongeren, luisteren naar podcasts, constateert Tjerry Verhoeven, regiomanager bij VNO-Midden. ‘Bedrijven reageren heel positief op ons podcast-project, waarbij drie of vier medewerkers van een bedrijf worden geïnterviewd. Het gaat dus niet alleen om de directeur, maar ook om enkele andere medewerkers. Zo krijg je als luisteraar een goede indruk van wat een bedrijf te bieden heeft, maar ook van de sfeer.’
Podcast-project
VNO-NCW Midden is in september met het podcast-project begonnen. Er zijn inmiddels zo’n dertig podcasts gemaakt van MKB-bedrijven in de regio’s Arnhem-Nijmegen en Rivierenland. Het gaat om audio-uitzendingen van zo’n 40 minuten over verschillende bedrijventerreinen in bijvoorbeeld Tiel of om podcasts van circa 12 minuten, waarbij werknemers van één bedrijf aan het woord komen. De podcasts zijn te beluisteren via Werkenbij.fm en Spotify.
Nieuwe vorm arbeidsmarktcommunicatie
‘Met de podcasts bieden we bedrijven een podium en laten we zien hoe veel interessante en leuke bedrijven er in Gelderland zijn’, zegt Tjerry Verhoeven. Ze ziet de podcast als een nieuwe manier van arbeidsmarktcommunicatie. ‘Vooral jongeren weten vaak helemaal niet wat voor interessante en innovatieve bedrijven er in hun woonplaats zijn gevestigd. Ze komen nooit op een bedrijventerrein en hebben dus geen idee dat ze voor een spannende baan helemaal niet naar Amsterdam of Londen hoeven, maar dat er bij wijze van spreken om de hoek een bedrijf met een leuke baan kan zijn.’
Match met werkgever
De podcasts worden op locatie bij de deelnemende bedrijven opgenomen. Het is eigenlijk een opname van een radioprogramma, waarbij de werkgever en twee of drie medewerkers, liefst ook een jonge werknemer, worden geïnterviewd. ‘Zo ontstaat op een speelse manier een gesprek, waarbij de luisteraar informatie over het bedrijf krijgt, maar ook de sfeer proeft’, verduidelijkt Tjerry Verhoeven. ‘Zo kan op een eigentijdse manier een match met een werkgever ontstaan. De podcast voegt dus iets toe aan een feitelijke, vaak vrij zakelijke advertentietekst van een vacature.’
Podcast met technische bedrijven in de regio
Met name technische bedrijven zijn vaak onbekend, omdat aan de buitenkant van het pand meestal niet zichtbaar is wat erbinnen gebeurt. ‘Aan het podcast-project hebben al heel wat mooie en interessante technische bedrijven meegedaan’, vertelt Tjerry Verhoeven enthousiast. Ze noemt onder meer Modderkolk in Wijchen, Balk Hechttechniek in Tiel en Rupro Beheer in Arnhem.
VNO-NCW-regiomanager Tjerry Verhoeven introduceert de podcastserie samen met Marcel van den Berg, parkmanager van de vier bedrijventerreinen Kellen, Medel, Latenstein en Westroijen in Tiel. Ze zijn te gast bij Richard Balk, eigenaar van Balk Hechttechniek, een van de ondernemers die in deze podcast aan het woord komen. Beluister hier de eerste pilot aflevering op Spotify.

Richard Balk (wit overhemd) en Marcel van den Berg Foto Raphael Drent
Trots op innovatieve bedrijven
‘We zijn trots op de innovatieve bedrijven in de regio’s Rivierenland en Arnhem-Nijmegen, die interessante vacatures hebben. We willen die bedrijven letterlijk op de kaart zetten met de podcasts’, benadrukt Tjerry Verhoeven. Het doel is komend voorjaar zo’n vijftig podcasts te hebben en eind volgend jaar honderd. ‘Daar willen we de komende jaren mee doorgaan, zodat iedereen weet wat voor leuk werk er om de hoek is en het bedrijfsleven in de regio beter vindbaar wordt.’
Werkenbij.fm
Voor het opnemen van de podcasts werkt VNO-NCW Midden samen met het bedrijf Werkenbij.fm van Alexander Steegh. Hij interviewt de ondernemers en hun medewerkers op de werklocatie, daar worden professionele audio-opnames van gemaakt, waarna de podcast wordt afgemonteerd.

Richard Balk van Balk Hechttechniek Foto Raphael Drent