
Zonne-energie oogsten met gekleurde gevelpanelen
Waarom gekleurde zonnepanelen? ‘Zonnepanelen leveren een belangrijke bijdrage aan duurzame energie. Als ze op gevels worden gemonteerd, dragen ze ook bij aan de esthetiek van een gebouw. Kleur brengt daarbij levendigheid en karakter. Doordat een ‘zonnegevel’ stroom genereert, is het zelfs effectief goedkoper dan traditionele gevelbekleding’, verklaart Lourens van Dijk van Soluxa.
Met zonnepanelen op gevels kan het beschikbare oppervlak voor zonnepanelen in Nederland enorm worden vergroot. ‘Architecten kunnen echter weinig met zwarte gevelpanelen, omdat ze het ontwerp en de vorm enorm beperken. Met kleur kun je bouwdelen en elementen eruit lichten. Het geeft meer ruimte om te variëren. Overigens niet alleen bij nieuwbouw; ook bij bestaande gebouwen kunnen gekleurde gevelpanelen een pand verfraaien.’
Haalbaarheidsstudie
Om te onderzoeken of er een markt is voor het idee van Lourens van Dijk, heeft Soluxa in 2018 een haalbaarheidsstudie gedaan, samen met de onderzoeksgroep Applied Materials Science van John Schermer aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Het was snel duidelijk dat Soluxa een innovatieve en onderscheidende methode had om gekleurde panelen te maken. ‘Er zijn al tientallen grote producenten die uitstekende zonnepanelen maken voor een lage prijs. Echter, de kleur is altijd zwart. Ik heb dit ‘probleem’ opgelost door ervoor te kiezen om bestaande zonnepanelen te modificeren; Soluxa voorziet de panelen van een nano-coating op basis van door ons ontwikkelde en gepatenteerde Vibrant-kleurtechnologie’, legt Lourens van Dijk uit. ‘Dat kan in elke kleur die de klant wenst. Zo blijft het product betaalbaar en kunnen we snel inspelen op de vraag. Al werkende verkennen we mogelijkheden om onze productiecapaciteit aan te passen aan de marktvraag, waarbij de kwaliteit gegarandeerd blijft.’
Huygensgebouw als showcase
Soluxa heeft inmiddels vier werknemers in dienst. ‘We zijn scherp op elke kans, zoeken voortdurend contact met mogelijke opdrachtgevers en bouwen aan een netwerk’, vertelt een gedreven Lourens van Dijk. ‘Door het maken van showcases laten we de markt zien wat mogelijk is, bijvoorbeeld met de ‘zonnegevel’, die deze zomer is gemonteerd op het Huygensgebouw van de Radboud Universiteit. Hier kunnen geïnteresseerden zien hoe het product van Soluxa er in werkelijkheid uitziet en in welke kleuren onze coating verkrijgbaar is. Behalve toepassing op gevelpanelen ziet Lourens van Dijk ook andere mogelijkheden. ‘Denk bijvoorbeeld aan kleurrijke zonneparken op taluds van snelwegen of geluidsschermen.’
Jan Terlouw Ambitieprijs
De inspanningen van Soluxa zijn niet onopgemerkt gebleven Het bedrijf dingt mee naar de Jan Terlouw Ambitieprijs 2021 tijdens het festival The Future is Us – The New World op 8 oktober 2021. Dit is een aanmoedigingsprijs voor start-ups, die werken aan duurzame innovaties. De ambitieprijs bestaat uit 5.000 euro prijzengeld, vijf dagen advies/ondersteuning door Kiemt en een jaar Kiemt netwerkpartnerschap. Het Kiemt netwerk bestaat uit meer dan tweehonderd innovatieve bedrijven en kennisinstellingen op het gebied van energie en circulaire economie.