Studenten ontwikkelen VR-game voor jonge patiënten

‘Door belangrijke woorden visueel te maken, blijft de informatie beter hangen’ Kinderen met virtual reality (VR) voorbereiden op hun operatie was al langer de wens van Margriet Adamse, medisch pedagogisch zorgverlener in Ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede. Suze Keultjes en Stijn Hendriks, twee studenten van het Technova College, lieten die wens uitkomen en maakten een VR-game.

Jonge patiënten (12 tot 17 jaar) krijgen in een kwartier tijd in Ziekenhuis Gelderse Vallei via een VR-game alle noodzakelijke informatie over hun operatie te horen en daarnaast kunnen ze een spel spelen. ‘Het spel is verdeeld in hoofdstukken. Na elk hoofdstuk volgt een korte quiz om te checken of de jonge patiënten de informatie hebben begrepen’, vertelt medisch pedagogisch zorgverlener Margriet Adamse enthousiast. ‘Hebben ze de vraag goed, dan klinkt er gejuich. Hebben ze de vraag fout, dan hoor je dat direct. Vier patiënten hebben de game nu gebruikt en ze vonden het geweldig. Dit is echt een aanwinst voor ons ziekenhuis.’

Samenwerking met Technova College

Tot begin dit jaar werden alle minderjarige patiënten van het ziekenhuis met een videofilmpje voorbereid op hun operatie. ‘Dat ging prima, maar het leek me zo leuk om deze jongeren op een interactieve manier voor te bereiden. Dat past veel beter bij hen’, legt Margriet Adamse uit. Haar pogingen om via het bedrijfsleven iets te ontwikkelen op dit gebied, liepen spaak vanwege te hoge kosten. Uiteindelijk besloot ze haar wens voor te leggen aan het Technova College in Ede. Zowel de docenten als de studenten omarmden haar idee, maar de eerste corona-lockdown belemmerde een daadwerkelijke start van het project.
Goede ervaring

Na de zomer werd Margriet Adamse gebeld door derdejaarsstudenten Suze Keultjes (27) en Stijn Hendriks (20) van de mbo-opleiding Game Developer. Het duo zocht een eindexamenopdracht en herinnerde zich de presentatie van Margriet. Suze Keultjes: ‘Zo’n opdracht van een echte klant is veel leuker dan een schoolopdracht. Zo wordt je product echt in gebruik genomen. Bovendien is zo’n externe opdracht een goede ervaring voor ons.’
Samen met Stijn ging ze het gesprek aan met Margriet Adamse. Aan haar idee om ‘iets te doen met VR’ voegden de studenten een game toe. ‘De informatie over de operatie is belangrijk, maar niet echt leuk, waardoor de aandacht van de patiënt kan verslappen. Met een game is het makkelijker om dat op een aantrekkelijke manier over te brengen’, verklaart Stijn Hendriks.

Paracetamol en infuus

Nadat het duo een kijkje nam op de kinder- en jongerenafdeling, de operatiekamer en de recoverykamer en vervolgens drie maanden werkte aan het ‘ziekenhuisproject’ was de game gereed. Over het resultaat zijn de makers zelf best tevreden. Suze Keultjes: ‘Bij alle informatie die Margriet er graag in wilde hebben, verschijnen de letters een voor een in beeld met een geluidseffect erachter, alsof het geschreven wordt. Belangrijke woorden in de tekst, zoals een paracetamol en een infuus, hebben we ondersteund met 3D-modellen. Door die woorden visueel te maken, blijft de informatie beter hangen bij de lezer.’

Eigen bedrijf starten

Ook Margriet Adamse en haar collega’s zijn heel blij met het eindresultaat en de samenwerking. Ze zijn vooral te spreken over alle details die Suze en Stijn in het spel hebben geïntegreerd. ‘Met die details kunnen we ons als game developer juist onderscheiden. Dat is onze persoonlijke toevoeging aan het spel’, legt Stijn Hendriks uit.
Voor de twee studenten smaakt hun samenwerking naar meer. Ze hebben allebei hun opleiding bijna hebben afgerond en willen nog een hbo-studie volgen. Daarnaast willen ze samen een eigen bedrijf starten. ‘Stijn en ik kunnen supergoed samenwerken’, vertelt Suze Keultjes. ‘We zien mogelijkheden in de markt en willen hier graag mee verder.’

Gepubliceerd op
03 maart 2021
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!