Werken, Rijn IJssel, Muharrem Silav met studenten, headerfoto Gerard Burgers

Engineering: bouw op afstand bestuurbare auto

Muharrem Silav werkt 19 jaar in het onderwijs. Met veel plezier. Hij is docent bij mbo-instelling Rijn IJssel, cluster Techniek en ICT, afdeling Engineering. Hier geeft hij les in onder meer lastechnieken, pneumatiek en microcontrollers. Daarnaast begeleidt hij leerlingen bij projecten en stages. ‘Het beeld dat mensen hebben van techniek heeft vaak iets te maken met vieze handen, een stofjas of een slijptol. Maar er is zóveel meer!’

Studenten op Rijn IJssel werken, naast de gewone lesstof, aan projecten waarbij ze de geleerde stof in praktijk brengen. In leerjaar één en twee bouwen ze bijvoorbeeld aan een op afstand bestuurbare auto, vlaaiensnijder of een 3D-printer. Een project duurt tien weken en moet een werkend product opleveren.

Docent Muharrem Silav: ‘We behandelen dat als een echt project, compleet met een planning op papier en werkvoorbereiding. Natuurlijk laten we de leerlingen ook vrij in hun werk, bijvoorbeeld in het bepalen van de kap, die de auto krijgt. Dan zie je dus van alles; van een Golf tot een tank.Werken, Rijn IJssel, Muharrem Silav, staande foto Gerard Burgers

Dit jaar hebben we voor het eerst een parcours uitgezet en een racewedstrijd gehouden. Het is belangrijk dat jongeren iets maken dat echt werkt. Dat geeft hen een doel en brengt het onderwijs tot leven.’

Na vier leerjaren hebben mbo’ers een solide basis gelegd voor hun toekomst. De een stroomt door naar het hbo en de ander gaat bijvoorbeeld in het werkveld meebouwen aan speciale machines.

Harde techniek uit het zicht

Techniek is minder zichtbaar geworden voor jongeren, denkt Muharrem Silav. Volgens hem leven we steeds meer in een wegwerpmaatschappij, waarin we dingen niet meer repareren, maar liever meteen nieuw aanschaffen. Dat zorgt ervoor dat jongeren niet meer als vanzelf kleine technische klusjes zien, laat staan doen.

Daarbij komt dat het vmbo leerlingen langer algemeen opleidt, waardoor ze met minder technische basiskennis en een minder duidelijk toekomstperspectief op het mbo belanden.

‘Vroeger was er de LTS, daar kwam je bijvoorbeeld als metselaar of elektrotechnicus vandaan en dan ging je op die weg verder in het mbo’, legt Muharrem Silav uit. ‘Nu moeten we in het mbo de basis nog leggen, jongeren hebben vaak geen vastomlijnd idee van wat ze willen.’

Nieuwste technieken

Op het Rijn IJssel proberen ze aansprekend te onderwijzen door de nieuwste technieken uit het bedrijfsleven zo goed mogelijk binnen te halen of na te bootsen. Leerlingen moeten zelf iets van hun technische opleiding willen maken.

Het is volgens Muharrem Silav aan docenten en stagebegeleiders om het vlammetje bij de jongeren aan te wakkeren. Dat vraagt tijd en inzet. ‘Als je dat als stagebedrijf niet wilt bieden, kun je ook niet verwachten dat er straks tiptop personeel je onderneming instroomt’, vindt Muharrem Silav.Werken, Rijn IJssel, Muharrem Silav met student 2

‘We moeten aan de voorkant investeren in de jongeren, als we straks goede technici op de markt willen hebben. En ja, ik investeer ook steeds in mezelf. Vorig jaar heb ik nog drie cursussen afgerond. En ik bezoek bedrijven om inspiratie voor lessen en projecten op te doen.’

Breed toekomstperspectief

Leerlingen van Muharrem Silav komen onder meer terecht bij diverse bedrijven waar ze meedraaien in de productiestraat, onderhoud plegen aan machines of besturingskasten maken. Bij Duflex bijvoorbeeld, een bedrijf in Elst, waar ze specialistische machines en productiesystemen op maat maken voor heel veel verschillende branches. Anderen stromen door naar hbo technische bedrijfskunde, werktuigbouw of mechatronica. Genoeg mogelijkheden dus voor een interessante toekomst!

Gepubliceerd op
17 maart 2022
Onderwerp
Techniek zichtbaar en aantrekkelijk maken
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!